قرنطینه

زیر آسمان آشوبی عظیم برپاست ؛ اوضاع از این بهتر نمی‌شود. [مائو]

فیلمدونی/ باکس21/ Body Double_ Brian De Palma_ 1984

Posted by qarantineh3 در مارس 16, 2010


زي مووي يا به قول پژمان نامي بي مووي اي از «دي پالما»يي که شاهکارهايي مثل » راه کارليتو» و «تسخير ناپذيران» را در کارنامه اش دارد!

اگر خودم تا به آخر فيلم را به چشم نمي ديدم حرف رفيق ِ فيلم شناسم را باور نمي کردم که فيلم دروگر هرچي تمشک سال ساختش بوده است! يک فيلم دهه هشتادي ِ ناب مختص دههء پربارش!!

انبوهي از سوتي هاي معرکه و درخشان که تا پيش از اين گمان مي کردم فقط در سينماي وطني تا اين حد نابلدي و بلاهت در فيلم سازي مي تواند عمق داشته باشد!
اگر مي خواهيد از خرخنده زدن به روده درد بيفتيد نيازي به ديدن فيلم هاي چندهزارتومني ِ پرده هاي طهران يا استندهاي رنگارنگ درياني ها نيست. اين فيلم تامين کنندهء هر آن چه از شاد شدن را بخواهيد يکجا باهم دارد!

روزگاري «امين حيائي» بازيگر پراستعداد و خلاق سينماي زي، هنوز در همان چهارديواري هاي بسته مي درخشيد اما اين جا خود بازيگر ِ نقش اول يک تنه وظيفهء ريدن به فيلم را ادا مي کند و هيچ رقيبي را هم از جمله خود کارگردان به بازي راه نمي دهد. هرچند شخص «دي پالما» با آن تريدن در خط فرضي هاي بي نظيرش و کات هاي به جايش خصوصن در چينش صحنه هاي اکشن در رقابت با بازیگرش سعی می کند هيچ کم نیاورد!

داستاني که مثلن قرار است هبلي باشد و هبل مخاطب را برانگيزد با ملغمه اي از ژانر پليسي-معمايي در ميکسري بدون تيغه انداخته شده که حاصلش کمدي اي ناخواسته و تو در توست که سر و تهش مهم نيست و فقط کنار هم قرار گرفتن مجموعه اي از عوامل ِشديدن اين کاره، موجبات اوقاتي مفرح را براي بيننده اش فراهم مي آورد!

توصيه براي زي بازان : در کار خير حاجت هيچ استخاره نيست. في الفور فيلم را تهيه کنيد. خود ِ کره مي باشد لاکردار!

تحشیه بر متن : دوستان ِهبلگرای گرامی اگر بنده قلی می دانستم که قرار است روزی ده کلیک را اختصاص بدهید به سرچ فالوی تینتو برس و زهره و منوچهر ِمیترا فراهانی و وبلاگ را با این نیت ِهبل مسلکی کلیک می کنین که زودتر از این ها کارای بهتری می کردم! نه؟!

4 پاسخ to “فیلمدونی/ باکس21/ Body Double_ Brian De Palma_ 1984”

  1. یک طفل معصوم said

    You can’t believe everything you see ! Can you ?

  2. یک طفل معصوم said

    برادر قرنطینه 3 ،
    لطفا» چیزی در باکس هایت بگذار که بگنجد . یعنی ما دیده یا شنیده باشیم . نه هر فیلمی دستت رسید . تک پرانی کن . آس رو کن . از فیلم های قدیم ، جدید و شخصیت ها . از دیالوگ های فیلم ها هم یادت نرود .

بیان دیدگاه